Planning

Argumenten voor:

  1. baas zijn over je eigen tijd, daar grip op houden
  2. jezelf realistisch leren inschatten, rekening (leren) houden met je capaciteiten en persoonlijk werkritme
  3. een overzicht houden over wat je al gedaan hebt en -vooral- wat NIET (bv. niet enkel die dingen/vakken die je leuk vindt...)
  4. ervoor zorgen dat je deadlines haalt en niet in tijdnood raakt
  5. concrete doelstellingen voor ogen houden, met betere resultaten tot gevolg

Kenmerken van een goede planning:

  1. geen standaardplanning: elke week is anders, periodes van dagelijks werk stellen andere eisen dan examenperiodes
  2. op maat gemaakt: volgens jouw persoonlijke kenmerken/ vaardigheden/tempo/noden
  3. realistisch en haalbaar, bv. naargelang je een ochtend- of avondmens bent
  4. concreet, bv. NIET ‘ik ga zaterdag studeren’ WEL ‘ik ga zaterdagvoormiddag, van 10.30-12u studeren’
  5. flexibel: met ruimte voor onvoorziene omstandigheden en met reservetijd, zeker tijdens de examens
  6. schriftelijk: dit is bindender en overzichtelijker dan een vage planning in je hoofd
  7. met gebruik van kleuren, bv. geel voor vaste verplichtingen, rood voor studietijd, groen voor ontspanning
  8. met pauzes: om het uur of anderhalf uur neem je best een pauze van een 10-tal minuten (vermijd mailen, chatten, msn, tv,... tussendoor, want dan raak je niet meer aan de slag)
  9. opdeling van de totale leerstof: in haalbare, zinvolle en kleine stappen
  10. een prioriteitenlijst, eventueel uitgebreid met een ‘to do’-lijst